Theatergroep Expressief speelt op 29 en 30 mei in De Schakel in Nijkerk

23 januari 2015

Na het succes van de eerdere uitvoeringen bereidt Theatergroep Expressief zich voor op twee nieuwe stukken. Op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei worden ‘Open deuren’ en ‘De laatste spiegel’ gespeeld in De Schakel in Nijkerk. ‘Open deuren’ voor de pauze van 19.30 tot 20.30 uur en ‘De laatste spiegel’ na de pauze van 21.00 tot 22.00 uur. Regisseur Eduard Brink: “Om de trend van de blijspelen enigszins te doorbreken, wil ik dit jaar het vaste publiek graag de mogelijkheid geven om te proeven van een abstracter theatergenre, waarbij psychologische en filosofische thema’s de revue passeren.” De beide stukken zijn opnieuw al improviserend tot stand gekomen. Tickets zijn verkrijgbaar via deze website. Een combi-ticket kost € 10,00. Het is ook mogelijk om naar één van de twee voorstellingen te gaan à € 7,50 per ticket. Voorafgaand aan de voorstelling is er weer gelegenheid om het speciale 3-gangen Expressief-menu te nuttigen bij Petit Café Prins Heerlijk.

De laatste spiegel

In het stuk ‘De laatste spiegel’, wordt als nooit tevoren scherp ingezoomd op de uiteenlopende anderstalige personages die noodgedwongen op elkaar zijn aangewezen. Niemand weet exact waarom zij zich met elkaar in één ruimte bevinden, waar alleen twee deuren en een grote spiegelwand aanwezig zijn. De acteurs zijn: Arida Nelemans, Caroline van Geelen, Helene Wieringa, Hilde de Visser en Johan Bakker.

Open deuren

Naast dit theaterstuk zal ook weer een blijspel worden opgevoerd onder de naam ‘Open deuren’. De sfeer in een klein volksbuurtje van Rotterdam verandert behoorlijk, wanneer een Amsterdamse crimineel Hugo Haaks daar zijn intrek neemt. De spanning stijgt ten top als blijkt dat het buurmeisje Debbie Herrie hem wel ziet zitten. De acteurs zijn: Cor Stal, Ellen Niewold, Krijn Weeda, Sabrina Bakker, Tim Bakker en Willemien Berkhof.

Improvisatietoneel

De scènes en verhaallijnen zijn bedacht door schrijver en regisseur Eduard Brink; de uiteindelijke tekst wordt door de spelers zelf geïmproviseerd. Brink: “Dat vergt van hen veel creativiteit en flexibiliteit, maar levert uiteindelijk soepel lopende stukken op. Er ontstaat een natuurlijk spel van de acteurs met de focus op het karakter. Omdat niet alles voor 100% vaststaat, is het tot op het laatste moment nog mogelijk dat er wijzigingen optreden in het stuk of de karakters. Zo wordt de slotscène vaak pas vlak voor de generale repetitie definitief. Ook tussen de uitvoeringen onderling kunnen door dit dynamische karakter verschillen ontstaan, zonder dat dit afbreuk doet aan de essentie.”